maandag 21 maart 2011

FIT-NESS: Routine

Photobucket

Iedere keer als ik aan het begin van een 'sportieve periode' sta, ben ik dol enthousiast en wil ik het liefst ieder moment van de dag sporten, na een paar dagen neemt die drang af, na twee weken is daar vaak niks meer van over. Ik stel mezelf dan vaak de vraag 'moet ik dit nu altijd blijven doen, de rest van mijn leven..?'

Maar deze keer gaat het anders. Op 1 januari, toen er op straat nog verdwaalde hoopjes sneeuw lagen, de temperatuur nog onder nul lag en ik een dikke vette nieuwjaarskater had, wilde ik hardlopen en ik ben nooit meer gestopt. Ik loop al bijna drie maanden hard. Natuurlijk zijn er ook weken (in februari) geweest dat ik minder liep, maar ik liep iedere week minstens één keer.

En ik denk nu te weten waarom het me dit keer wel lukt zonder deprimerende levensvragen als 'moet ik dit nu m'n hele leven blijven doen.' Ik leg mezelf geen druk op. Ik zeg niet, loop drie keer per week tien kilometer hard. Ik ga wanneer ik zin heb en dat is met die heerlijke zonnige dagen, dagelijks!

Wat ook helpt, is dat ik wat meer 'wedstrijdmentaliteit' heb gekregen. Ik hoef niet zozeer sneller dan anderen te zijn, maar ik wil wel graag mezelf verbeteren. En het is ook leuk om te zien dat ik mezelf ook daadwerkelijk verbeter. Maar iets in mij is veranderd, als ik nu een keertje niet zo snel ga is het jammer, maar ik heb wel gelopen, en dat is het belangrijkste.

Wat ik wil zeggen, het is belangrijk dat je jezelf niet te veel druk op legt, zodra je een sport gevonden hebt die je echt leuk vind en je verlangt van jezelf niet direct het uiterste, dan komt het wel.

Ik snap dat niet iedereen mijn liefde voor hardlopen deelt. Ik moet zeggen dat ik vijf jaar geleden nooit gedacht had dat ik ooit van hardlopen zou kunnen houden. Tijdens gymles kreeg ik altijd steken in m'n zij en ik heb last van bronchitis en een chronisch verstopte neus, dat was mijn excuus.

Maar het was 2006, en ik keek de film Sisterhood of the travelling pants en ik zag Bridget (Blake Lively) hardlopen, en er gepassioneerd over praten. Ik kon me er toen nog weinig bij voorstellen, maar het klonk goed en het zag er leuk uit, dus ik probeerde het, met een schemaatje uit de glamour

Natuurlijk ging ik veel te snel, ik liep iedere dag, na iets meer dan een week liep ik al twee keer een kwartier achter elkaar, maar dat was natuurlijk niet de manier, ik zou het echt niemand willen aanraden, ook al heb je de conditie, je doet je benen er geen plezier mee.

Ik ben vaak gestopt met lopen, en meestal kwam dat omdat ik ziek werd en het daarna niet meer kon opbrengen om weer verder te gaan, of ik vond dat ik het te druk had om te lopen. Of ik had er gewoon van de een op de andere dag geen zin meer in.

Sinds vorige week ben ik met mijn zusje aan het lopen. De eerste keer ging super goed, vijf keer vijf minuten hardlopen met een minuutje wandelen tussendoor. De tweede keer was een drama, ik denk niet dat ze het leuk vindt dat ik dit vertel, maar ze was veel te enthousiast en liep veel te hard, na twee kilometer kwam haar lunch van een paar uur daarvoor eruit. Zaterdag liepen we weer, maar een veel rustiger tempo, zes keer vijf minuten met een minuutje wandelen tussendoor. Ze was kapot, maar ik zag ook dat ze het ergens wel heel erg fijn vond.

Het liefst zou ik met iedereen persoonlijk mijn liefde voor hardlopen delen. Mijn hardloopflow voelt ongeveer net zo als lopen (en shoppen) in de PC op m'n verjaardag.. echt hoor!

Dus.. iemand zin om met mij hard te lopen?

Liefs,

18 opmerkingen:

  1. Vind het fijn dat je iets hebt gevonden dat je zo leuk vind maar of harlopen nou wel iets voor mij is ..?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaaaa ik wil wel hoor!
    Ik deel je passie voor hardlopen, nou ja passie. Ik moet echt van mezelf, ik vind het heerlijk als ik weer thuis ben. Geeft me een topgevoel. Maar het begin...elke keer is het weer een drama, ik voel mijn spieren overal en pas na een half uurtje lopen voel ik me op het best. Maar inmiddels doe ik het alweer een jaar (met 2x 2 weken niet ivm knieblessure). En daar ben ik best trots op, 25 kilo heb ik ermee verloren en die wil ik nevernooit meer terug dus daarom wil ik wel min. 2x per week lopen. Weer of geen weer. En straks als het zomertijd is kan ik weer 3x gaan, ik vind het nog steeds geen pretje om in het donker te lopen maar ik heb vaak geen andere keuze (2 kids en ik werk 3 dagen per week). Ik heb mijn nieuwe zomeroutfit als aangeschaft, een leuk looprokje en shirtje, wat zal ik als een speer gaan!
    Oja, ik zoek nog een leuke app voor op mijn blackberry, weet jij nog wat?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb je tips voor iemand die graag wil beginnen met lopen maar er niet geraakt omdat ze geen zin heeft om haar luie zetel uit te komen? :)
    Ik weet dat ik het graag doe als ik eenmaal bezig ben maar heb nooit zin om eraan te beginnen.. :s

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wil 9 april de 5 of 10 km gaan lopen in Rotterdam (dan is er ook een hele marathon)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Grapje 11 april. Maar dat is na je 21 km een beetje saai

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vind het ook heerlijk! Alleen ga ik net zoals jij in het begin te hard van stapel waardoor het niet vol te houden is. Grr.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je zusjes hardloopavonturen klinken zoals die van mij. ;) Moet het toch echt weer gaan oppikken als ik dit zo lees terwijl de zon naar binnen schijnt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vond hardlopen vroeger ook altijd zo fijn! Op het moment dat het moest in de trainingen natuurlijk niet, maar als het erop aankwam ging ik met plezier trainen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Om eerlijk te zijn, ben ik door jou begonnen met hardlopen :) nou ja begonnen kben nog net gestart met start2run en hopelijk hou ik het tempo van om de dag lopen vol :p

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kan me er helaas niet toe zetten. Zou willen dat ik het zo kan doen als jij!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat fragment uit de film herken ik ook.
    Maar zelf heb ik het ook eens geprobeerd een paar jaar geleden; tijdens de vakantie lukte het;
    maar eens school weer begon was het niet vol te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Inspirerend om te lezen! Ik zou dolgraag willen hardlopen. Heb het al vaak geprobeerd maar ik kan het nog niet volhouden. Daarom wil ik eerst wat kilootjes kwijt raken en wat meer conditie opbouwen op een andere manier. Omdat hardlopen een van de zwaarste manieren is om te beginnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het lijkt me best leuk en vooral heel goed om te hardlopen maar ik denk niet dat het iets voor mij is. Ik ben al dood als ik een trap op loop (terwijl ik wel sport) dus kilometers rennen is echt te veel gevraagt haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nee doe maar niet!, ik hou niet zo van hardlopen en hardlopers ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik herken het! Hardlopen is cool. Gisteren nog in de duinen van Kijkduin getraind, het was heftig!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Aaaah, ik heb mijn liefde voor het hardlopen ook weer teruggevonden. Heerlijk is het, en al zeker met dit weer! Loopkledij aan, muziek aan en gaaaan.
    De laatste tijd vind ik het steeds jammer als ik na mijn rondje weer thuiskom, want ik wil meer!
    Maar ik moet het natuurlijk een beetje verstandig aanpakken, ik wil niet met een overbelasting thuis zitten ook niet. Dus vandaag heb ik mezelf maar verplicht om eens niet te gaan. En wat is dat een domper! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Door jou zit er ik ook steeds vaker aan te denken om te gaan hardlopen. Heb je dat schema nog uit de Glamour? Kan je daar een foto van maken en publiceren? Ik ben wel benieuwd! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik zou best graag wíllen hardlopen, ik ben alleen bang dat mijn knieën dat niet aankunnen. Ben er toen ik in de groei was 5 keer doorheen gegaan en nog steeds is het een zwakke plek. Ik ben bang dat ik mijn knieën totaal overbelast, omdat je gewicht er dan steeds op komt, en dat is juist wat mijn knieën zo'n optater geeft. Maar wie weet.. is het wel goed om juist te lopen, I don't know.

    BeantwoordenVerwijderen