maandag 4 januari 2010

Monique van Loon: Wintour meets Brabantse gezelligheid

Interview met hoofdredactrice van Girl&Fashionscene; Monique van Loon

Monique is jong en gedreven, ze moet nog 21 worden maar zit inmiddels al meer dan zeven jaar ‘in het vak’. Als veertienjarig modeminnend meisje was Monique op zoek naar een website met informatie over mode en beauty. Toen deze onvindbaar bleek te zijn kwam ze met een oplossing die haar leven zou veranderen. Monique begon de website waar ze naar op zoek was gewoon zelf. Alles wat ze wilde weten zocht ze op; in tijdschriften, op internet, en vertaalde het daarna in haar eigen woorden. Haar eerste website, Divided (vernoemd naar het H&M label), was geboren.

Na maanden zonder noemenswaardige bezoekersaantallen stond haar na een vakantie ineens een grote verrassing te wachten. Divided had in de Fancy gestaan en dat hadden de Fancymeisjes niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Iedereen was enthousiast, bezoekersaantallen bleven stijgen en Monique bleef vrolijk doorschrijven. In de zeven jaar dat Monique nu online is heeft haar website aardig wat gedaanteverwisselingen ondergaan. Divided werd na een paar jaar Minettes en begin 2007 -opgekocht door het mediabedrijf Yourscene- Girlscene.

Inmiddels is de bijna 21 jarige Monique niet alleen hoofdredacteur en manager van Girlscene, maar zwaait ze ook het scepter bij zus Fashionscene samen goed voor zo’n 700000 unieke bezoekers per maand. Met haar eigen appartementje aan de Amsterdamse Grachten en uitnodigingen voor alle belangrijke Nederlandse Modeshows in haar brievenbus lijkt de droom van het veertienjarige meisje inmiddels vervuld.

Het is een druilerige dinsdagmorgen als ik met Monique heb afgesproken bij Bagels & Beans, nog geen twee minuten lopen van haar kantoor aan de Keizersgracht. Stipt op tijd komt ze om tien uur aanlopen. Volledig gehuld in het zwart -met een lange cape, nette laarsjes en een handtas bungelend aan haar arm- is ze een mooie verschijning. Een interessante mix van modemeisje en zakenvrouw, misschien iets ouder in haar uitstraling, maar nog steeds lekker jong en fris. Ze ziet er uit alsof ze weet wat ze wil en er alles aan zal doen om haar doel te bereiken.

Monique kiest een tafeltje achterin de zaak “daar is het lekker rustig” en bestelt warme chocolademelk. Zij complimenteert mij met m’n outfit en ik denk, dat moet jij nodig zeggen. Zo lief en bescheiden, daarin lijkt ze in niets op haar grote voorbeeld Anna Wintour waarvan ze de biografie heeft verslonden en waar ze naar eigen zeggen aardig wat gelijkenissen mee vertoond.

En zo op het eerste gezicht zijn er inderdaad aardig wat gelijkennisen. Beide dames stromen over van ambitie, hebben een pure passie voor mode, zijn niet al te groot van stuk, begonnen hun carriere al op jonge leeftijd en hebben geen opleiding afgerond. Monique volgde wel geteld een semester aan de Hogeschool voor Journalistiek in Tilburg voordat ze de collegebanken verruilde voor een fulltimebaan. “De lesstof was niet interessant, de leraren vond ik niet goed en motiveerden me niet, het niveau lag vrij laag. Ik kwam zelf net van het VWO en dan is het HBO sowieso al een stapje lager, maar dit niveau lag echt laag. Je kreeg uitleg over persoonsvormen en werkwoorden, dat vond ik heel vreemd. Daarbij kom dat de eerste twee leerjaren gericht zijn op het schrijven voor kranten. Ik wilde de internet, nieuwe media kant op en dat zou pas aan het eind van het derde jaar aan bod komen. Uiteindelijk wilde ik gewoon heel graag verder met mijn fulltime werk voor Girlscene.”

Maar er zijn ook duidelijke verschillen tussen Monique en Anna. Zo kil als Anna als persoon over komt zo Brabants gezellig komt de geboren Veldhovenaar over. Ook is Monique’s achtergrond niet te vergelijken met die van Anna. Lijkt het geluk van Anna mede mogelijk gemaakt dankzij haar vaders connecties en het familiekapitaal, Monique is 100% selfmade. Verder gaat het gerucht dat mevrouw Wintour nog geen goed geformuleerde regel op papier kan zetten terwijl Monique al haar hele leven bezig is met schrijven “Ik schreef altijd, gedichtjes, verhaaltjes. Ik maakte ook boekjes en liet ze dan door mijn vader op zijn werk inbinden. Als er een schrijfwedstrijd was dan deed ik mee, ik heb zelfs nog een paar keer wat gewonnen”.

Begin 2007 verkocht Monique haar website aan mediabedrijf Yourscene. Een slimme zet, het huidige Girlscene is professioneel, interactief en een van de meest bezochte sites voor jonge meiden, zoniet de meest bezochte. Meiden kunnen shoplogs bijhouden, reageren op artikelen en er is een actief forum. Iedere maand bezoeken zo’n 600000 meiden de website. De gemiddelde bezoeker is een jaar of vijftien, dat belet haar wel in het schrijven van bepaalde artikelen, maar die kan ze kwijt op Fashionscene. “Fashionscene is meer mode, wat serieuzer en wat minder persoonlijk. Op Fashionscene plaatsen we catwalkreviews, modenieuwtjes en berichten we over de laatste trends. Fashionscene is veel objectiever en beschrijvender. Ik ben blij dat ik Fashionscene ook mag doen, zo kan ik mezelf ook meer ontwikkelen.”

Ontwikkelen is belangrijk voor Monique, ze wil niet alleen zichzelf ontwikkelen en verbeteren (voorbeeld: na een mislukt interview gaat ze op eigen houtje op zoek naar een mediatraining) de websites moeten ook blijven ontwikkelen. “De kracht is vernieuwing, iedere dag nieuwe artikelen, continu boven op de laatste nieuwtjes en trends, nieuwe mogelijkheden qua techniek. Toen ik anderhalf jaar geleden hoofdredactrice werd van Fashionscene wilde ik direct het roer omgooien en binnen een paar weken met een volledig gerestylde versie online komen. Helaas was daar het geld en de tijd niet voor, nu is de make-over eindelijk vorige week voltooid, na anderhalf jaar. Dat heeft mijn geduld wel op de proef gesteld.”

Monique heeft vrijwel volledige creatieve vrijheid met haar websites. “Ze vertrouwen me, ik heb de afgelopen jaren bewezen dat ik het vermogen en de discipline heb om de website goed te laten lopen. Ik hoef geen verantwoording af te leggen en kan naar kantoor komen wanneer ik wil.” Toch moet ze soms ook verplichte nummertjes doen. Sponsoren die Yourscene betalen om hun producten te promoten en dus eigenlijk indirect zorgen voor Monique’s salaris. Met die 600000 unieke bezoekers van Girlscene is de website een interessante manier voor producenten om hun producten te promoten. Een keer heeft ze een artikel moeten schrijven waar ze niet voor de volle 100% achter stond en daar kon ze toen ook echt heel boos en geirriteerd van worden.

Als ik haar naar haar toekomst vraag blijkt dat ze toch wel graag voor print media zou willen schrijven. Maar het is moeilijk, met de huidige crisis en de opkomst van online media is er steeds minder ruimte voor nieuw talent. “Ik heb al diverse solicitatiebrieven verstuurd maar er is nergens plek. Het liefst zou ik bij Grazia werken, ik ken daar wel een aantal medewerkers dus dat is niet het probleem” en dan “Agh.. als ik echt geen werk had was het natuurlijk een ander verhaal, dan had ik er wel wat meer achteraan gezeten, maar nu heb ik het nog veel te leuk en te druk met Girl & Fashionscene. Ik geniet van iedere dag dat ik dit werk mag doen en dat zal ik de eerst komende tijd ook nog wel doen.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten