vrijdag 24 december 2010

Black Swan

Photobucket

Toen ik een paar weken geleden voor het eerst las over de film Black Swan met Natalie Portman en Mila Kunis wilde ik hem gelijk zien. Lukte niet natuurlijk. De film draait zelfs nog maar een paar geselecteerde bioscopen in de VS. Maar het idee dat ik tot 24 februari, de releasedatum in Nederland, zou moeten wachten maakte me op z'n zachtst gezegd een klein beetje ongeduldig en verdrietig.

Gisteravond, lukte het me eindelijk een stiekeme illegale download te vinden. Ik moest hem zien en negeerde dan ook gewoon, zoals wel vaker, de verschillende waarschuwingen aan het begin van de film. Ik had mijn kamer volgezet met geurkaarsjes, drie dekens om me heen geslagen, kussentje in m'n rug, kopje thee binnen handbereik.. ja echt, het voelde als de hemel.

Goed, over de film, geweldig natuurlijk. Van begin tot eind. Het is een psychologische thriller en hoewel ik vaak meer van de Clueless-achtige chickflicks ben, is dit vanaf nu echt mijn favoriete film.

Black Swan gaat over een onzeker, breekbaar, porseleinen meisje, Nina (Portman). De openingsscene had me tegelijkertijd al te pakken. Een prachtig klassiek nummer waarin Nina super mooie danst op een podium. Het is een droom, maar dat maakt voor het beeld niet uit. Nina danst bij een prestigieus dansgezelschap in New York en wordt iets later in de film gekozen als Swan Queen, een rol die haar op het lijf geschreven is. Enige probleempje wat ze heeft, ze zal niet alleen de rol van Swan Queen moeten vertolken, maar ook die van de sensuele, losbandige Black Swan, iets waar Nina zich absoluut niet mee kan identificeren en wat dan ook lange tijd een groot probleem is.

Lily (Kunis) is nieuw bij het dansgezelschap en is de belichaming van de Black Swan. Nina heeft het idee dat Lily op haar rol uit is en begint hallucinaties te vertonen. Op een gegeven moment weet zowel Nina als jij, de kijker, niet meer wat nu echt is en wat waanbeelden zijn. Als Lily dan op een gegeven moment ook nog eens op een avond een pilletje XTC in het drankje van Nina oplost loopt echt alles door elkaar.

Om de zwarte zwaan te spelen, moet Nina de zwarte zwaan worden en als dat betekent dat de echte Nina daarvoor ten onder moet gaan, so be it. Het gaat om perfection.

Zowel Natalie als Mila spelen fantastisch. Vooral de rol van Natalie is echt een ingewikkeld karaktertje en dat speelt ze dus zo natuurlijk en angstaanjagend goed dat is echt onvoorstelbaar. Beide dames hebben ook bijna alles zelf gedanst, wat ook wel een complimentje waard is. Zes maanden van te voren zijn ze begonnen met trainen. Natalie vijf dagen per week, vijf uur per dag. Dat is dus echt dedication.

De muziek, de prachtige beelden, de ingewikkelde personages, het (dramatische) einde. Man ik moet deze vanavond weer zien, het was de eerste keer gewoon te veel om in een keer allemaal te kunnen verwerken.

Dikke 10 met een griffel!

Liefs,

10 opmerkingen:

  1. Het is inderdaad een geweldige film, ik was afgelopen week in New York en kon em daar dus al zien. Echt een aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die wil ik ook wel eens zien!
    Heb je nog aanraders in dit genre?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aanrader dus! Ik wacht gewoon tot februari, zo'n film moet ik altijd voor het eerst op het grote doek zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hè nee nu moet IK dus wel wachten! (grapje) Je hebt me heel benieuwd gemaakt nu en mijn films-die-ik-nog-wil-zien-lijstje wordt zo steeds langer :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ooh die wil ik ook heel graag zien na het lezen van je recensie! Heb je hem via Vuze gedownload?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die wil ik ook heel graag zien! Waar heb je de torrent ervoor gevonden, als je dat wilt delen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk! Ik ga wel wachten want dit is een film die ik in de bios moet en zal zien. Ik ben verliefd op Nathalie Portman sinds ik Closer zag.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Waauw, de trailer ziet er echt geweldig uit! Heb direct een torrent gezocht, already love it <3

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Aah ik heb hem net gekeken, had echt niet verwacht dat het zo spannend zou zijn! Wat een geweldige film <3 Moest alleen bij sommige scenes toch wel even weg kijken, werd me iets te vies met die nagelvijl in het ziekenhuis :P

    Bedankt voor de tip ;)

    BeantwoordenVerwijderen