zaterdag 28 augustus 2010

Root Canal Treatment

Rara wat is dit...? Twitteraars zullen het antwoord misschien al wel weten, maar de rest zal waarschijnlijk een beetje in het duister tasten.. dit, jongens en meisjes is nou een wortelkanaalbehnadeling. Een wortelkanaalbehandeling bij mij die ik zelf live heb mogen meemaken via de videocamera die op mijn mond gericht stond.

Jullie weten vast nog wel dat ik van de winter best wel last van mijn kies had. Vorig jaar zomer heb ik een vulling in een kies gekregen, maar in plaats van dat het probleem daarmee was opgelost, kreeg ik steeds meer pijn in mijn kies. Op de foto's was niks te zien, het enige wat ze zagen was dat mijn tanden waren afgesleten en dus trok men de conclusie dat ik gewoon een knarsetander was. Eerlijk gezegd heb ik het misschien ook wel een klein beetje naar die prognose gestuurd, het enige wat ik hoefde te doen was happen en 's nachts met een dingetje slapen.. geen prikken, geen tangen, niks engs hoefde er aan te pas te komen.

Toen ik twee maanden met het bitje had geslapen was de pijn plots verdwenen, maar zo'n twee weken geledne kwam het terug. Eerst kon ik het nog onderdrukken met zo'n drie pijnstillers per dag, ik dacht, dat gaat gewoon vanzelf wel weer over, net als de vorige keer. Maar al snel werd de pijn heviger. Ik werd 's nachts wakker, kon de laatste nachten niet eens meer slapen (als ik mijn hoofd neerlegde deed mijn hele kaak pijn) en afgelopen donderdag was ik aan het werk, ik stond een gerecht aan een tafel uit te leggen toen de pijn ineens zo hevig werd dat de tranen in mijn ogen sprongen. Dat was de druppel, ik moest a la minuut naar de tandarts want zo kon ik geen moment langer meer leven.

Ik mijn moeder gebeld (de tandartsassistente) zij mij opgehaald, haar tandarts (die al vrij was) opgebeld om te vragen of hij alsjeblieft nog even wilde komen. Als een gek naar Scheveningen gereden (stond natuurlijk voor iedere stoplicht drie kilometer file) en het enige wat ik kon denken was 'spuit me plat, spuit me plat, spuit me alsjeblieft compleet plat want dit...' Nou als ik zo denk, prikkenangst, dan moet er wel heel wat aan de hand zijn.

Een uur heb ik in de stoel gelegen. Bleek nou, mijn zenuw was van de winter afgestorven, vandaar dat ik toen zoveel pijn had, toen hij eenmaal dood was had ik er geen last meer van. Maar dat rottige ding was nu dus gaan ontsteken en nu kon ik er dus echt niet meer onderuit. Wortelkanaalbehandeling.

Uiteindelijk vond ik het allemaal wel meevallen. Vergeleken met de pijn van die middag stelde die verdoving geen reet voor. Het duurde dan wel meer dan een uur en mijn iPod maakte spontaan geen contact meer met mijn oortjes waardoor ik al het boren hoorde, uiteindelijk was het best te doen. Onderweg naar mijn werk heb ik zelfs met mijn verdoofde bek nog een patatje weg weten te werken, ik had zo'n honger! Had de hele dag niks durven eten, dus was wel toe aan iets.

Lessen geleerd:
Minder snoepen, lolly's laten voor wat ze zijn.
Beter mijn tanden poetsen.
Eerder naar de tandarts gaan.

Liefs,
Annemerel

12 opmerkingen:

  1. Het ziet er eerlijk gezegd maar vies uit :)
    Hopelijk heb je er nu geen last meer van!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het klinkt zo ongelofelijk pijnlijk! Heel naar. Ik ben gelukkig gezegend met een mooi gebit zonder problemen. Als ik dit zo lees, blijf ik mijn tanden heel goed poetsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh oh oh, tandartsen, praat me er niet van... Ik heb ook een soort irrationele angst om langs te gaan en praat mezelf ook altijd aan dat er niets aan de hand is en het wel over gaat. Heb nu al een paar maanden last van mijn kaken en dat komt hoogstwaarschijnlijk door mijn verstandskiezen (die er uit moeten, zoals mijn tandarts me al een halfjaar geleden heeft aangeraden). Maar snik, alle vier eruit... en alle vier nog niet door, dus ze moeten echt hakken. Ben als de dood! (en waarom? geen idee!)

    Fijn dat jij er nu lekker vanaf bent! En dapper dat je toch bent gegaan (ook al had je niet veel keus meer, hehe).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, je maakt me bang! Ik heb namelijk ook een vulling die onwijs zeer doet en ze zien op foto's niks + ze zeggen elke keer bij de tandarts: knarsetand je dan niet? Ohjeee! Gelukkig ben je er nu vanaf en komt het hopelijk niet meer terug. X

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ug, heb 2 jaar geleden ook een wortelkanaalbehandeling gehad, gelukkig heb ik er vooraf nooit wat van gevoeld.. is niet aan te raden de komende 2 weken te vliegen, da's pas pijnlijk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aah verschrikkelijk zo'n wortelkanaalbehandeling! Gelukkig is het nu wel voorbij

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gelukkig heb ik dat nog nooit gehad, lijkt me vreselijk! Wel fijn dat je nu van de pijn af bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ieee heb er ook één gehad, tranen sprongen in mn ogen, haha AU!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Aah dat heb ik ook gehad met zo'n gevulde tand die zoooo veel pijn ging doen en toen bleek ik een wortelkanaalbehandeling te moeten.. Ik ken de pijn het is verschrikkelijk. Ik ben nog nooit zo blij geweest met een verdoving. Gelukkig ben je nu helemaal pijn vrij als het goed is, vast een hele opluchting!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik heb ook een wortelkanaalbehandeling gehad (lang geleden) dus gelukkig kan ik me niet zoveel meer over de pijn herringeren. weel fijn dat je er nu vanaf bent!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ooh wat heftig!! Gelukkig maar dat je zo snel geholpen kon worden en dat het meeviel.

    Groetjes, Renske

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dit heb ik ook een keer gehad. Heel fijn dus. Was toen gedaan door een nieuwe tandarts, dus ik laat tegenwoordig het zoveel mogelijk oplossen door de tandarts (hebben met 3 een praktijk, 1 heb ik al jaren) die ik al jaren heb.

    Brr, tandartsen

    BeantwoordenVerwijderen